mandag 15. desember 2008

Hello World!

Jess - da var i gang med blogging igjen. Forrige blog la jeg ned, jeg følte ikke jeg hadde så mye på hjertet. Men 2.0 er jo i vinden, så vi får håpe det går bedre denne gang.

NTNU har det siste året jobbet med å legge om IT-funksjonen sin. Som en følge av det arbeidet Sølvberg-utvalget har gjort de senere år. It-direktøren har rykket opp i hierarkiet og blitt CIO, en ny posisjon her i gården, og han har oppnevnt utvalg både her og der.

Et av disse utvalgene er prosessutvalget, som skal ha følgende funksjon:

Prosessutvalget har et overordnet ansvar for å medvirke til at IT-løsningene bygger opp under institusjonens strategi, er tilpasset brukernes behov og er rasjonelle i drift. Utvalget skal prioritere forslag til nye IT-løsninger samt anbefale prinsipper rundt styrings- og driftsstruktur for IT-tjenester ved NTNU.
Om man er inspirert av Telenor og omleggingen av IT-systemene der, som gjorde at man sparte 500 millioner per år, vites ikke. Man ønsker i alle fall å få en mer rasjonell drift.

IT-systemene ved NTNU har så langt vært preget av tilfeldigheter, kulturforskjeller og den makten som fagmiljøene ved et universitet faktisk har. Om man har ønsket seg et system har man fått et system. Uavhengig av om det har vært tilsvarende systemer som fyller den samme rollen (men som av ulike grunner ikke ønskes), eller om behovet har vært ordentlig prøvd.

Om man nå ønsker å innføre et system ved NTNU må man presentere det hele for det nevnte prosessutvalget, og avhengig av hvilken vei tommelen peker får man lov eller ikke til å innføre systemet.

Så langt er alt vel tenker man kanskje? Vel. NTNU er ikke Telenor, og ting er kanskje ikke så enkelt?
For det første er NTNU en annen type organisasjon enn Telenor (og de fleste andre organisasjoner), hvor arbeiderne har MYE mer makt enn man vanligvis har. Arbeiderne ved NTNU har doktorgrad og er ledende på sine fagfelt i verden, og godtar svært sjelden å ikke få viljen sin. Utsikten er som regel begrenset, man er mest interessert i det man selv holder på med, og organisatoriske hensyn må ofte vike for personlige og faglige hensyn.

For det andre er NTNU på mange måter en mer kompleks organisasjon enn Telenor (Selv om sikkert akkurat det kan diskuteres). Det er vanskelig for et prosessutvalg å vurdere hvorvidt systemer er relevante eller overflødige fordi man har så mange fagområder man må rekke over. Det er vanskelig å mene noe som helst når man står ovenfor eksperter på et fagområde.

Prosessutvalget har for tiden lagt alle nye etableringer på is, i påvente av å få oversikt over systemjungelen.

1 kommentar:

Arne Krokan sa...

Jeg håper vel som deg at det kanskje blir bedre IT-støtte fra NTNU etterhvert. Det er mange personer i støtteapparatet som vil oss vel, men når vi ikke får gode tjenester internt, ender vi opp med å bygge eksternt i stedet. Så da blir det wikispaces og wordpress, samt et knippe andre aktørers tjenester.
Men det er jo lov å håpe da.