mandag 5. januar 2009

Rikskringkastingen - en treg koloss, eller en dynamisk moderne organisasjon?

På grunn av en hel familie som har vært slått ut med et assortert utvalg sykdommer i julen, kommer denne blogg-posten litt sent - vi krysser fingrene for at blogge-nissen ser i nåde på meg.

Når jeg har sittet inne og vært syk i jula, så har jeg innimellom holdt meg oppdatert ved hjelp av ipod'en min. Et fast stopp har vært twitteroppdateringer via Twitterific - hvor jeg blant andre følger eirikso som jobber for NRK-bloggen NRK BETA. Eirik Solheim, som han egentlig heter, laget en video som bestod av bilder av det samme motivet gjennom et helt år og som publiserte på video-nettsteders om YouTube og Vimeo. Responsen har vært helt hinsides hva man kunne forvente seg, og bare på YouTube har nesten 2 millioner sett videoen, og den unge Solheim har fått forespørsler om intervjuer og gjenbruk av videoen fra tvkanaler i det store utland.

Arbeidsstedet til Solheim har også blitt kåret til Norges mest populære blogg, og NRK feirer jubelår på nett, med ca 30% økning i antall besøk i 2008.

Samtidig er det ingen hemmelighet at NRK sliter med å få lisenspengene til å strekke til. Det koster å drive rikskringkasting (Går jeg ut fra, jeg har ikke prøvd selv...). Flere av NRKs konkurrenter, til og med lille TvNorge, har tatt steget over i HD-verdenen, noe som det sies at man kanskje må vente til 2015 før NRK gjør, nettopp på grunn av kostnadene med dette. (Som en aldri så liten avsporing kan jeg nevne at jeg i julen har kost meg med BBC's storslagne naturserie Planet Earth i HD - noe som anbefales for alle som trenger å gape litt.)

Vi ser altså at samtidig som NRK sliter med lommeboka så åpner de opp for en rekke nye tjenester, som er (relativt) billige å implementere, og som er (relativt) enkle å implementere. Samtidig er dette tjenester hvor NRK virkelig møter folk på utkikk etter multimedia-innhold. Resultatet er produkter som videoen til Eirik Solheim, og norges mest populære blogg. Et gratis nett-tv som overgår alle andre norske tilbud. NRK bruker rett og slett ny teknologi til å gjøre en bedre jobb. Og det i mange tilfeller til en rimelig penge.

Hva om andre offentlige instanser hadde tatt i bruk lignende verktøy, og på den måten gjort en bedre jobb? Om skolene hadde hadde oppdatert foreldrene om nyheter i skolehverdagen via Twitter? Om leger på sykehus hadde blogget? Mulighetene er uendelige, men det er ikke så mange som tar dem.

Min sjef blogger selv - i alle fall påstås det at han gjør det. Men må det ikke være muligheter for kommentarer om det skal kalles en blogg? e-post teller ikke!

Anyway - tilbake til bihulebetennelsen

1 kommentar:

Per Sistens sa...

Akkurat dette du tar opp med lisensspørsmålet tror jeg det blir vesentlig for NrK og få avklart framover, slik at de kan utvide tjenestene sine i hht brukernes behov - eksempel på diskusjon om dette her: http://hoyre-programblogg.blogspot.com/2008/11/nrk-lisensen.html .
Jeg har kommet til at jeg får mye igjen for lisenspengene - antar jeg ikke er alene om å ha glede av NrK-stoff på mange kanaler, som TV, Radio, Podkast, Nett-TV, NrK Beta, Twitter osv - rett og slett allmennkringkasting i ordets rette forstand. :)